Rappestad Ridklubb, där ALLA vill och får vara med

En klubb för små och stora talanger

Klubbens mål och huvudsakliga uppgift är att bedriva högkvalitativ ridskole- och tävlingsverksamhet enligt ridsportförbundets rekommendationer. Ridskoleverksamheten bedrivs i klubbens regi där familjen Esping (Cejis AB) har fått i uppdrag att utföra lektionsverksamheten och ridlägerverksamheten för ridklubben. Familjen Esping äger marken vid Nedre Fågelberg där klubben arrenderar stora delar. Delar av anläggningen ägs dock av klubben som tex gamla ridhuset.

Värdegrund

Klubbens verksamhet ska drivas med öppenhet och alla ska känna sig välkomna i en trygg och säker miljö. Det ska finnas möjlighet att uttrycka sina åsikter och bidra till en positiv utveckling av föreningen och svensk ridsport.

Vår värdegrund baseras på:

• Engagemang
  • Glädje
  • Kompetens
  • Ledarskap
  • Ansvarstagande
  • Vänlighet
  • Etik

Historia om klubben och vår verksamhet

Rappestad Ridklubb bildades den 13 mars 1970 på Rappestad storgård och var vid starten en förening med cirka 25 medlemmar. En inomhusmanege med måtten 12×20 m var vad som fanns tillgängligt i ridhusväg. Dock fanns mycket engagemang, tillförsikt och massor av ideell företagsamhet i föreningen och innan det första året var till ända hade medlemsantalet utökats till 70 stycken. Senare flyttades verksamheten till Nedre Fågelberg där klubben arrenderade marken.

Mycket har hänt under dessa år vid Nedre Fågelberg, Rappestad och vi har mycket att tacka dessa första eldsjälar som en gång drog igång verksamheten. År 2020 firar vi alltså 50 år som klubb! Vi bedriver numera en ridskola med ca 300 elever per vecka och vår anläggning har numera ett ridhus med måtten 20 x 40 m, en stor sandbana på 60 x 100 m. och en mindre sandbana på 20 x 60 m. Vi anordnar tävlingar, alltifrån träningstävlingar för ridskolans elever upp till nationella elittävlingar och vi har många egna duktiga tävlingsryttare. Under hösten 2014 byggde fam Esping ett nytt ridhus med måtten 22×65m vilket även har gett klubben bättre förutsättningar för ridskolan, träningar och tävlingar. Klubben hyr då in viss verksamhet i nya ridhuset. Vi har under 2020 även förbättrat våra utebanor och bytt underlag på stora ridbanan. Vi fortsätter förbättringsarbeten på anläggningen och under året 2021 installerades ny belysningen på utebanorna. Under 2022 har vi förbättrat entrén till lilla ridhuset med  ny dörr och ramp vilket gör det möjligt även för personer med rollator och rullstol att ta sig in i till läktaren i ridhuset.

Vi anordnar tävlingar, alltifrån lokal nivå upp till nationella elittävlingar och vi har många duktiga tävlingsekipage i vår klubb. Vi har som mål att ha minst ett lag i såväl dressyr som hoppningens alla divisioner. Vi har många ungdomar som startat sin tävlingskarriär på fam Espings fina ridskolehästar och nått höga klasser med dessa. Ridskolan är en utmärkt grund och plats för utveckling på alla plan såväl för dig som vill rida bara för att det är så roligt och umgås med hästar och för dig som vill fortsätta som tävlingsryttare. Vi erbjuder alla små och stora talanger, engagemang och möjlighet att delta på sina egna villkor och efter sina förutsättningar.

Under åren har Rappestad Ridklubb hållit sig väl framme på tävlingsbanorna såväl lokalt som regionalt, nationellt och även internationellt. Vi har varit representerade på SM flertalet gånger såväl i lag som individuellt.

I början av 2000-talet hade klubben ca 350 medlemmar. Under senare år har vi fått ännu fler medlemmar och idag är vi ca 530 medlemmar. Andelen tävlingsryttare är ca 100.

Välkommen som medlem i vår klubb!