Tävlingsryttare

Varmt välkommen som tävlingsryttare för Rappestad Ridklubb. Vi är jätteglada att du valt att tävla för RRK och hoppas att du kommer att trivas med oss.

Vårt erbjudande

Som tävlingsryttare i RRK erbjuder vi, förutom en fin stämning och en god gemenskap, följande;

• Rabatterade anmälningsavgifter (50%) till samtliga hemmatävlingar som arrangeras av RRK. Vi arrangerar årligen tävlingar i både hoppning och dressyr för ponnyer respektive ridhäst.
  • Möjlighet att tävla i lag för klubben där klubben står för anmälningsavgiften. Vårt mål är att ha ett lag (eller flera) i samtliga divisioner i både hoppning och dressyr.
    Vid behov och efter önskemål anordnas gemensamma lagträningar för klubbens tränare.
  • Möjlighet att boka/hyra utebanan till en kostnad av 100kr/timme, gäller dock ej öppen bana som kostar 150kr/timme för medlem och sker när öppen bana anordnas. Håll utkik på face-book när det sker. Hyra av bana bokas via Lotta el Sanna.
  • Varje lag erhåller en ersättning som kan användas till tex till teamrelaterade aktiviteter eller gemensamma träningar.
  • Vi ser gärna att någon förälder eller vuxen tar lite extra ansvar för laget och hur man i laget vill använda ersättningen och vilka gemensamma aktiviteter man vill göra. Lotta och Sanna Esping har huvudsakliga lagledaransvar för dressyr resp hoppning men hinner inte vara med på alla tävlingar.
  • Rabatterade priser på aktiviteter som anordnas av klubben tex clinics och föreläsningar.
  • Samtliga aktiviteter som anordnas i klubbens regi annonserar på hemsidan och/eller via våra sociala medier. Observera att ibland anordnas privata träningar på anläggningen där inte klubben är arrangör och som inte är öppna för alla medlemmar. Vill du arrangera någon aktivitet i klubbens regi, hör av dig till oss. Vi är alltid öppna för olika förslag och alternativ och ser gärna att fler engagerar sig.
  • Olycksfallsförsäkring via Svenska Ridsportförbundet.
  • Klubben har några klubbschabrak för utlåning och det finns även möjlighet att köpa eget. Kontakta oss gärna för frågor via info@rappestadridklubb.se

I gengäld önskar vi av dig:

• Att du i alla situationer (både träning och tävling) agerar i enlighet med gott horsemanship. Alltid hästens välmående i första hand!
  • Att du agerar sportsligt och kamratligt gentemot dina klubbkamrater och andra medtävlande.
  • Att du hjälper till som funktionär på minst två av klubbens tävlingsdagar under ett år (totalt 10 timmar). Som funktionär får du även rabatt på clinics, kurser och andra aktiviteter som vi anordnar. När du arbetar som funktionär ingår alltid fika. Arbetar du heldag ingår även lunch.
  • Du har naturligtvis möjlighet att önska vilka tävlingar du kan hjälpa till på.
  • För de tävlingsryttare som är under 15 år är det målsmans ansvar att vara funktionär (gärna tillsammans med ditt barn).

Tävlingar 2024

I vår anordnar vi sex tävlingsdagar, tre i dressyr och tre i hoppning.

19 april, Kvällstävling i hoppning för ridhäst, klasser 80cm – 130 cm 2* och 1*

26-28 april Sköna april dressyrmeeting  1*, 2* och 3* för ponny och ridhäst. Klasser från LC till FEI och Grand Prix.

6 – 7 juni Nationaldagsmeeting hoppning för ponny och ridhäst 1* klasser 70-110 cm.

Som ideell förening är vi beroende av att tillsammans med er anordna egna tävlingar. Våra tävlingar är en förutsättning för att vi ska kunna ha ovanstående förmåner och det är därför av största vikt att alla hjälps åt. Ju fler som hjälps åt ju mer inkomster som kommer dig som medlem till nytta. På en tävlingsdag finns det olika funktionärssysslor (läs gärna mer under fliken funktionär). Du har såklart möjlighet att önska arbetsuppgifter och vi försöker alltid se till att du får hjälp och handledning om du är ny som funktionär.

Har du några frågor angående arbetet som funktionär maila oss gärna på tavling@rappestadridklubb.se

Vi lägger alltid upp kommande tävling och funktionärsuppdrag i Facebookgruppen RRK-Tävling/Funktionärer där du också kan anmäla ditt intresse, ställa frågor och se vilka tider som gäller mm. Det är bra om du ansöker om medlemskap i den gruppen.

Kanske känner du lite extra för något område som tex att fixa ett fint fikabord/cafeteria eller fina priser/sponsorer? Säg gärna till vi är glada för alla engagerade medhjälpare.

Vi ser fram emot ett roligt och spännande tävlingsår tillsammans!!

Rappestads Elitsatsning i Dressyr!

Vi är glada och stolta att du vill representera en av Östergötlands mest framgångsrika klubbar i dressyr! Under 2022 hade vi lag i alla divisioner i dressyr med många framgångsrika placeringar. VI hade dessutom lag till såväl Elitallsvenskan för ponny som till LagSM för häst.

Till 2023 kommer vi i klubben satsa ännu mer på våra lagryttare och vi gör en gemensam satsning som vi valt att kalla Rappestad Ridklubbs elitsatsning. Vi vill såklart att just du deltar i vår satsning mot Elitserien och Lag SM! Under 2023 kommer vi i samarbete med våra sponsorer och vår klubb dels träna tillsammans men även tävla ihop innan Lag SM i dressyr / Elitallsvenskan drar igång!

För att vara med i satsningen vill vi att du med stor häst ska vara kvalat till 3* Lilla rundan alt ha uppnått 65 % i MSV B:5 och ha som mål att kvala under våren 2023. För ponny kvalat till 3* LAP1 Alt resultat på 67 % i LA eller 60% i LAP1 med mål att kvala under våren 2023

Hör av dig till Alexzandra Leideborg  eller Lotta Esping om du vill vara med!

Med i satsningen 2023 är just nu:

Häst

Lotta Esping – Boomerang